Cruciada ptr dovedirea adevarului despre religie

Forum ptr cei care indraznesc sa gandeasca liber
 
AcasaAcasa  InregistrareInregistrare  ConectareConectare    
Cautare
 
 

Rezultate pe:
 
Rechercher Cautare avansata
Ultimele subiecte
» Rugaciune Ajutatoare in indeplinirea dorintelor
Joi Oct 27, 2016 2:50 pm Scris de CatalinConstantinGheorghe

» De ce anti-religie si anti-biserica?
Lun Oct 24, 2016 12:42 pm Scris de Rayna

» Melodii ascultate cu mare placere
Vin Mai 13, 2016 9:55 am Scris de Rayna

» Introducere in Sistemele magice
Vin Mai 13, 2016 9:53 am Scris de Rayna

» Satan ...ce stim despre el
Mar Feb 09, 2016 12:18 pm Scris de Rayna

» Dedicatii muzicale
Joi Feb 04, 2016 12:37 pm Scris de Soimos

» Sa ne mai si amuzam putin :)
Dum Dec 06, 2015 9:35 pm Scris de Soimos

» Este Isus Christos acel Satan numit si Lucifer?
Sam Dec 05, 2015 1:17 am Scris de Rora9

» Din ciclul: "Cronica prostiei Omenesti"
Dum Noi 29, 2015 9:33 pm Scris de Soimos

Navigare
 Portal
 Index
 Membri
 Profil
 FAQ
 Cautare
Forum
Parteneri
forum gratuit

Distribuiti | 
 

 TANTRISMUL

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
Arianeshv
Scutier
Scutier


Numarul mesajelor : 117
Localizare : In al 7-lea Cer
Puncte : 9
Data de inscriere : 02/05/2008

MesajSubiect: TANTRISMUL   Vin Mai 02, 2008 7:42 pm

INTRODUCERE ÎN TANTRISMUL SECRET

MIRCEA ELIADE



TANTRISMUL a fost ultima descoperire făcută de știința

occidentală în materie de spiritualitate indiană. Dacă RELIGIA

VEDICĂ, BRAHMANISMUL și BUDISMUL sunt cunoscute și studiate

asiduu în Occident, de mai bine de un secol, studiul TANTRISMULUI

este un "nou-născut". Numai o parte din textele TANTRICE au fost

editate, foarte puține au fost traduse, iar analiza critică,

istorică și filosofică a doctrinelor și procedeelor TANTRICE

este abia la începuturile sale. În prezent, putem spune că nu

există o lucrare de ansamblu asupra TANTRISMULUI, în timp ce

găsim o mulțime de excelente monografii asupra RELIGIEI VEDICE,

BRAHMANISMULUI și BUDISMULUI.

Oare de ce ține această întârziere sau, mai bine zis,

această neglijență a indianismului occidental? În primul rând,

considerăm că însăși structura TANTRISMULUI - fenomen dificil

de înțeles pentru un occidental care nu a pătruns încă

suficient de bine celelalte mari sinteze, anterioare, ale

spiritualității indiene. TANTRISMUL este, prin urmare, ultima

creație a Indiei. În el se concentrează, se întrepătrund și

se fecundează reciproc toate tradițiile spirituale autentice ale

Indiei, de la cele mai vechi ritualuri VEDICE, până la cea mai

recentă mistică VIȘNUITĂ.

Dar această surprinzătoare concentrare de multiple tradiții

nu este sincretism. Este vorba aici, fără îndoială, de o nouă

sinteză și putem spune chiar că aceasta este cea mai grandioasă

creație spirituală a INDIEI post-BUDISTE. Primii savanți

occidentali, care au abordat textele TANTRICE secrete, nu și-au

dat seama, la prima vedere, de importanța acestei mișcări

spirituale. Pe de o parte, ei nu dispuneau încă de o cunoaștere

precisă a doctrinelor, a tehnicilor și, mai mult, nu dispuneau de

anumite tratate secrete TANTRICE; pe de altă parte, ei au judecat

cam pripit și superficial literatura TANTRICĂ, cu prejudecățile

unui occidental al secolului al XIX-lea: s-au indignat în fața a

ceea ce ei numesc "harababură" și "vorbăraie confuză" aparent

prezentă în textele TANTRICE, considerându-le ca o adunătură

plictisitoare de tehnici absurde ori puerile; apoi, ei au mai fost

indignați în fața mai multor aspecte, la prima vedere aberante,

ale procedeelor TANTRICE, fiind în primul rând șocați de

anumite practici sexuale stranii, pe care le-au interpretat "AD

LITERAM" și pe care, din ignoranță, le-au confundat cu vulgarele

orgii care pot fi întâlnite uneori în INDIA și peste tot în

lumea arhaică. Nu foarte curând a început să se înțeleagă

că aceste practici secrete nu sunt deloc vulgare și că nu pot fi

"despărțite" de un foarte mare interes filosofic. Timp de mai

multe generații, datorită ignoranței, OCCIDENTUL a considerat

TANTRISMUL drept o luxuriantă și periculoasă degenerescență a

spiritualității indiene. Până de curând, doar a vorbi despre

TANTRISM era considerat ca ceva de prost gust. Cred că actualmente

avem dreptul să ne împotrivim acestei prejudecăți care, pe

scurt, reflectă mentalitatea pozitivistă și excesiv moralizantă

a europeanului mijlociu la sfârșitul secolului al XIX-lea. Fiind

vorba de un fenomen spiritual oarecum străin de tradițiile

noastre și, prin urmare, dificil de înțeles și de asimilat,

TANTRISMUL reprezintă o nobilă și cutezătoare creație a

spiritului indian; fără îndoială, același spirit autentic care

ne-a dat UPANIȘADELE, BUDISMUL și VEDANTA. Din punct de vedere al

structurii, nu există nici o întrerupere de la UPANIȘADE la

TANTRISM. Datele problemei au rămas aceleași, ele rezumându-se

în ambiguitatea "realului" și în iluzia dualismului. Ceea ce

este schimbat sunt mijloacele de rezolvare a acestei probleme

clasice a gândirii indiene: ele nu constau numai în cunoașterea

metafizică promulgată de UPANIȘADE și de VEDANTA, ci fac să

intervină și tehnicile yoghine; altfel spus, instrumentele cele

mai sigure pentru cucerirea realului.

Termenul "TANTRISM" este, în sinea lui, destul de vag.

Cuvântul TANTRA - literal "urzeală" - semnifică, printre altele,

"teorie", "doctrină", "sistem". Este dificil de precizat când

acest termen a luat, în sanscrită și în limbile vernaculare

indiene, sensul particular pe care îl posedă astăzi. De

altminteri, TANTRISMUL BUDIST are un nume special, VAJRAYANA, iar

TANTRISMUL HINDUIST era cunoscut în Evul Mediu mai mult sub numele

de ȘAKTISM, ȘIVAISM și SAHAJA. Ceea ce numim în mod obișnuit

TANTRISM nu se lasă prea ușor definit în câteva cuvinte, căci

există o multitudine de școli și de curente TANTRICE, în

perpetuă osmoză: totuși la o analiză atentă apar, în primul

rând, cele două mari tradiții: TANTRISMUL BUDIST, VAJRAYANA și

TANTRISMUL HINDUIST. În ciuda faptului că există atât de multe

ramificații, secte și școli, câteva principii comune stau la

baza fiecăreia dintre nenumăratele forme de TANTRISM. Vom expune

în continuare numai aceste principii fundamentale.

Din punct de vedere istoric, literatura TANTRICĂ BUDISTĂ,

în speță VAJRAYANA, începe să se afirme la începutul

secolului al VI-lea e.n., dar numai între secolele al VIII-lea și

al IX-lea INDIA întreagă, BUDISTĂ sau BRAHMANISTĂ, a căzut

sub stăpânirea a ceea ce putem numi "moda TANTRICĂ". Însă

aceste probleme, legate de datele istorice, sunt departe de a fi

în întregime elucidate. Principiile și metodele TANTRICE se

întâlnesc în cadrul câtorva școli BUDISTE încă înainte de

secolul al VIII-lea, iar savanți foarte distinși cred că pot să

fixeze începuturile literaturii TANTRICE în secolul al II-lea

e.n. După cum se vede și după cum se întâmplă mereu în

INDIA, ceea ce pare, la prima vedere, nou în TANTRISM este, în

fapt, destul de vechi. Practic, nu există aproape nimic în

TANTRISM care să nu se găsească deja, într-o formă mai mult

sau mai puțin elaborată, în RELIGIA VEDICĂ, în BRAHMANISM sau

în BUDISM. De exemplu, secretul inițierii și al doctrinei

revelate este VEDIC; ritualurile constituie o trăsătură

distinctivă a BRAHMANISMULUI; meditațiile și contemplațiile

aparțin domeniului PANINDIAN al sistemului YOGA; iconografia și

panteonul sunt la fel de bine BUDISTE ca și HINDUISTE; fiziologia

ocultă este la baza disciplinei HATHA-YOGA; mistica erotică nu

este necunoscută în textele BRAHMANICE etc. Chiar și când este

vorba de un element religios ce nu aparține în mod cert religiei

VEDICE și BRAHMANISMULUI, cum ar fi prezența predominantă a

Marii Zeițe sau ETERNUL FEMININ, acest element, clar nearian, este

autohton și arhaic, el reprezentând aportul fundamental al

spiritualității aborigene, anariene, la spiritualitatea HINDUSĂ.

Astfel, în ochii unui neavizat, TANTRISMUL dă impresia unui

amestec de vechi tradiții, când în realitate, el este o

prefacere totală a tuturor acestor elemente, fiind de fapt o

sinteză făcută în vederea satisfacerii nevoilor religioase și

filosofice ale hindusului din epoca modernă. Expresia "nevoi

religioase și filosofice" trebuie să fie înțeleasă în spirit

indian, și semnifică, înainte de toate, aspirația de a rezolva

problema suferinței și ignoranței și de a obține, cu orice

preț, iluminarea supremă, care echivalează cu eliberarea,

îndumnezeirea și beatitudinea.

Cît privește sintagma "epoca modernă", noi o înțelegem

în sensul lui KALI-YUGA, "epoca întunecată", ce a început de

mai mult timp și al cărei sfârșit, conform tradiției indiene,

nu e foarte îndepărtat. Un număr mare de texte TANTRICE

precizează că doctrina lor a fost revelată de către Zeiță,

sau ETERNUL FEMININ, special pentru folosul omului modern, omul lui

KALI-YUGA, adică a omului sceptic, inert și decăzut. Din acest

punct de vedere, putem spune că, în ciuda faptului că este atât

de hulit, TANTRISMUL reprezintă doctrina și tehnicile spirituale

tradiționale cele mai adaptate condițiilor și nevoilor acestei

epoci crepusculare. Din acest motiv, în TANTRISM se recunosc

elemente arhaice, HINDUSE, BUDISTE, a căror valoare specific

TANTRICĂ, le conferă o cu totul altă dimensiune.

Pentru a simplifica expunerea noastră, vom aminti în

continuare principiile și tehnicile TANTRICE, nu în ordinea

importanței lor, nici în cea a revelării lor în cursul

inițierii, ci vom ține cont, în primul rând, de câteva

trăsături specifice, pe care vrem să le punem în mod special

în valoare. Ca orice doctrină veritabilă, TANTRISMUL este

revelat în mod unic, printr-o inițiere a discipolului de către

maestru. Îmbelșugata literatură TANTRICĂ nu cuprinde nici un

comentariu cu privire la adevărurile secrete revelate direct de

GURU. Adevărata doctrină, care este secretă, se transmite mai

ales prin viu grai, de la om la om; tradus literal, "din gură în

gură" (VAKTRAT VAKTRANTARAM) cum spune KULACHUDAMANI TANTRA.

"Secretul trebuie să fie bine păzit de "pacu", sau cu alte

cuvinte de "ignoranți", de neinițiați, afirmă același text.

TANTRICII trebuie să facă mereu distincția între sensul

"exterior" (BAHYA) și sensul "interior" (ADHYATMIKA) al unui text;

primul sens este literal, al doilea este totdeauna ocult.

Pentru un asemenea motiv, o parte considerabilă de texte

TANTRICE, având legătură cu procedeele secrete, este redactată

într-un limbaj ascuns, SANDHYA BHASHA, un "limbaj crepuscular",

devenind, prin urmare, tocmai din această cauză, aproape

ininteligibilă fără ajutorul unui inițiat. Caracteristica

acestui "limbaj crepuscular" este multivalența semnificațiilor.

Se pune deci problema utilizării cheii exacte, pentru a putea

descifra sensul precis al procedeului propus. Căci, în acest

limbaj obscur cu dublu sens, o stare de conștiință este adeseori

exprimată printr-un termen erotic, iar terminologia fiziologică

este bogată în valori cosmologice. Astfel, "lotusul", simbol

metafizic prin excelență, este interpretat în limbajul secret,

ca BHOGA (uter, matrice). "Trăznetul" ("Săgeata de fulger"),

VAJRA, semnifică LINGA, dar și CUNYA, vidul beatific metafizic.

O venă descrie, la fel de bine, un "organ mistic", o postură

yoghină sau o stare specială de conștiință. Prin urmare,

texte, în aparență având un caracter pur speculativ, au în

realitate o semnificație ocultă erotică și invers. Iată, ca

exemplu pentru prima categorie, un vers din DOHA-KOCA (după

SHAHIDULLAH): "Imobilul înglobează gândirea de iluminarea în

ciuda prafului care-l ornează. Vedem sămânța lotusului firesc

prețuită în propriul corp." Comentariul sanscrit explică acest

vers în felul următor: dacă în MAITHUNA, adică în uniunea

sexuală transfiguratoare, fără sfârșit, CUKRA (sperma)

rămâne fără a fi emisă, simultan gândul rămâne și el

imobil.

Iată în continuare un al doilea exemplu. Un vers din

TANTRATATTVA ne asigură că, dacă: "Bând, bând, bând mereu

noul, cădem la pământ, și dacă ne ridicăm și bem din nou -

eliminăm riscul unei existențe viitoare", adică obținem

eliberarea supremă. Comentariul spune: "În timpul primului stadiu

al lui SATCAKRA SADHANA (tehnica yoghino-tantrică de stăpânire

a celor șase centri nervoși numiți CHAKRA), neofitul (SADHAKA)

încă nu poate să-și suspende suflul pentru un timp suficient de

lung, care suspendare singură i-ar permite să practice

concentrarea și meditația (prevăzute) în cazul fiecăruia

dintre acești (șase) centri. El nu poate, prin urmare, să

rețină KUNDALINI în SUSHUMNA (vena mistică yoghină) dincolo de

capacitatea sa de a-și reține suflul (KUMBHAKA). De aceea, el

este obligat să revină pe pământ - adică în MULADHARA CHAKRA

(care se găsește la baza coloanei vertebrale și care este

centrul "elementului pământ"), după ce a băut ambrozia

celestă. Neofitul trebuie, prin urmare, să practice acest

exercițiu de nenumărate ori, iar printr-o practică atentă și

continuă, cauza unei noi existențe (dorința) este definitiv

îndepărtată" (de aici rezultând eliberarea). Ne dăm seama,

după aceste două exemple, de marea dificultate de a înțelege

perfect sensul ocult al unui text TANTRIC. În foarte multe cazuri

se remarcă faptul că s-au luat toate măsurile pentru a-i

rătăci pe neinițiați. Trebuie să adăugăm că natura

însăși a disciplinei TANTRICE obligă pe autorul unui text să

întrebuințeze SANDHYA-BASHA, "limbajul crepuscular". Căci o

inițiere tantrică se îndeplinește urmând diferite nivele bine

conturate. De asemenea, anumite școli TANTRICE nu practică decât

foarte rar și numai în situații excepționale, procedeul uniunii

amoroase ceremoniale - în timp ce în alte școli, cu precădere

în SAHAJYA, inițierea și iluminarea este bazată pe MAITHUNA.

Totuși, lucrările acestor școli diferite sunt utilizabile pentru

orice școală TANTRICĂ. Căci adevărata revelare este aceeași,

fiind obținută cu ajutorul unei MUDRA YOGHINE sau al unei NAYIKA;

cu alte cuvinte, ea poate să fie atinsă la fel de bine cu

ajutorul unei femei sau chiar direct cu ajutorul gândirii. Pentru

ilustrare, semnalăm că este greșit să se interpreteze (în sens

TANTRIC - n.t.) termenul DOMBI, care înseamnă "spălătoreasă",

prototipul unei femei frumoase, vitale și foarte senzuale din

casta inferioară. Nu ne îndoim însă că în multe din orgiile

TANTRICE în care toți participanții își controlează energia

sexuală, femeile de castă inferioară, frumoase, vitale și

senzuale, joacă un rol iluminator bine definit. Pe când în

tratatul secret DOHAKOCA, DOMBI semnifică NAIRATMA, inexistența

sinelui, sau chiar CUNYA, "vacuitatea". Un text ca acesta: "O,

DOMBI! tu ești toată numai fericire!... Unii spun că ești

teribilă și copleșitoare, dar mai ales înțelepții te rețin

la pieptul lor... O, DOMBI! nu este nimeni mai senzuală și mai

fermecătoare ca tine..." - poate fi interpretat ca referindu-se la

o experiență amoroasă reală sau ca la o experiență

spirituală extatică provocată de brusca revelare a vacuității

universale. Această ambiguitate cu privire la structura

experienței, o reîntâlnim în toate celelalte procedee TANTRICE.

Se constată, de asemenea, o permanentă întrepătrundere a

diferitelor nivele vibratile ale realului. Mai exact, TANTRICUL se

silește să se ancoreze, la început, în concretul imediat - și

să îl transfigureze mai târziu; cu alte cuvinte, el urmărește

să trezească energiile binefăcătoare cosmice adormite în toate

obiectele și ființele umane pregătite care îl înconjoară. Din

această cauză, inițierea și tehnicile TANTRICE acordă o

maximă importanță icoanelor, statuilor, obiectelor rituale

(YANTRAS, MANDALAS, vase, flori, tămâie etc.). Dar aici este

totdeauna vorba de transfigurarea acestor obiecte și de revelarea

inefabilă a veritabilei lor esențe, care este, inutil să o

repetăm, o esență cosmologică divină.

.............................................................................................................................

(va urma)
Sus In jos
Soimos
mantuitor de religie
mantuitor de religie


Numarul mesajelor : 7108
Varsta : 50
Localizare : pe drum
Puncte : 6685
Data de inscriere : 20/04/2008

MesajSubiect: Re: TANTRISMUL   Sam Mai 10, 2008 6:26 am

La asa un text lung speram ca ne inveti biste "smecherii" gen Kama sutra ...sau ptr asta deschidem un alt topic?
Sus In jos
 
TANTRISMUL
Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Cruciada ptr dovedirea adevarului despre religie :: Ezoterism, Mistere, Conspiratii :: Astrologie, Ezoterism, Paranormal-
Mergi direct la: