Cruciada ptr dovedirea adevarului despre religie

Forum ptr cei care indraznesc sa gandeasca liber
 
AcasaAcasa  InregistrareInregistrare  ConectareConectare    
Cautare
 
 

Rezultate pe:
 
Rechercher Cautare avansata
Ultimele subiecte
» Rugaciune Ajutatoare in indeplinirea dorintelor
Joi Oct 27, 2016 2:50 pm Scris de CatalinConstantinGheorghe

» De ce anti-religie si anti-biserica?
Lun Oct 24, 2016 12:42 pm Scris de Rayna

» Melodii ascultate cu mare placere
Vin Mai 13, 2016 9:55 am Scris de Rayna

» Introducere in Sistemele magice
Vin Mai 13, 2016 9:53 am Scris de Rayna

» Satan ...ce stim despre el
Mar Feb 09, 2016 12:18 pm Scris de Rayna

» Dedicatii muzicale
Joi Feb 04, 2016 12:37 pm Scris de Soimos

» Sa ne mai si amuzam putin :)
Dum Dec 06, 2015 9:35 pm Scris de Soimos

» Este Isus Christos acel Satan numit si Lucifer?
Sam Dec 05, 2015 1:17 am Scris de Rora9

» Din ciclul: "Cronica prostiei Omenesti"
Dum Noi 29, 2015 9:33 pm Scris de Soimos

Navigare
 Portal
 Index
 Membri
 Profil
 FAQ
 Cautare
Forum
Parteneri
forum gratuit

Distribuiti | 
 

 Biblia , morala și evoluția mentalităților

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
Bogdan Stanoiu
Pedestras
Pedestras


Numarul mesajelor : 43
Varsta : 44
Localizare : Bucuresti
Puncte : 61
Data de inscriere : 30/05/2010

MesajSubiect: Biblia , morala și evoluția mentalităților   Dum Mai 30, 2010 1:41 pm

Într-o societate civilizată niciun curent, fie acesta filosofic, politic, religios (nimic special) sau de altă natură nu deține monopolul asupra problemelor legate de morală . Într-o astfel de societate doctrinele niciuni curent nu trebuie să fie instanțe supreme în chestiunile legate de morală. Într-o astfel de societate morala are un caracter deschis (a nu se confunda noțiunea de “morală deschisă” cu alte noțiuni cum ar fi “morala total relativă”, “amoralitatea”, “arbitrariul” ) fiind perfectibilă în urma testărilor empirice și supusă evoluției mentalitățiilor .
În baza celor de mai sus, ideea că Biblia este o instanță supremă în privința chestiunilor legate de morală nu mi se pare a avea suport. Au trecut aproape 2000 de ani decând au fost redactate ultimile pasaje incluse în Bibile, perioadă în care morala a evoluat fiind perfecționată în baza evoluției mentalitățiilor-evoluții de natură sociologică, politologică, filosofică etc. Iată câteva exemple din Biblie care, dacă le raportăm la staiul actual al evoluției moralei, sunt problematice.( Atâta timp cât avem de-a face cu ideea că Biblia este instanța morală supremă a tutror timpurilor, această idee trebuie introdusă în arena criticilor și a dezbaterilor la confruntare cu ideile morale ale tuturor timpurilor, în particular și cu acelea ale timpului actual. Dacă aveam de-a face doar cu ideea că Biblia ereprezintă cea mai bună poziție în raport cu cele existente în perioada scrierilor textelor biblice ar fi stat în picioare replica de tipul “nu judeca cu criteriile din ziua de azi”. Oricum supunerea Bibliei la criteriile filosofice, politologice și sociologice din ziua de azi nu înseamnă în niciun caz vulgarizare. După unii orice atitudine critică față de religie este o vulgarizare. Alții nu recurg la o astfel de etichetare decât atunci când nu mai au argumente)
1)De exemplu, dacă este să analizăm episodul din Biblie legat de vițelul de aur vom vedea că acesta conține unele omucideri în baza criterilor legate de divergențele de natură teologică. Raportat la stadiul actual al evoluției mentalitățiilor, pedepsirea sau discriminarea unei persoane în baza atitudinii acesteia față de fenomenul religios (sau pentru exprimarea unui punct critic în raport cu o anumită religie) este de neacceptat (cel puțin în lumea civilizată). Ce să mai vorbim despre omucidere…
2)Episodul în care Avraam “este pus la încercare de <> fiind îndemnat de către acesta să-și omoare fiul” După cum se știe Avram a ascultat orbește de “porunca lui <>” până în momentul în care acesta s-a răzgândit (în acel momet Avraam era deja cu cuțitul la gâtul copilului) și l-a pus pe Avraam să înjungie un miel. Orice moralist modern își pune probleme legate de traumele psihice pe care le-a suferit copilul. Să nu mai vorbim de faptul că astfel este încurajată credința oarbă lipsită de orice spirit critic. Chiar dintr-o perspectivă teologică iudaică/creștină, Avraam s-ar fi putut întreba: “sigur îmi vorbește <> și nu <>?". Atunci am fi avut de-a face măcar cu o brumă de spirit critic și cu un “embrion” de problematizare.
3)Numeroasele episoade în care sunt pedepsiți în bloc cananiții, eboniții, fenicienii, egiptenii și alții doar datorită faptului că din punct de vedere politic acestea s-au aflat la un moment sau altul în conflict cu evreii (sau numai cu diverse grupări de natură evreiască ). În stadiul actual al evoluției moralei știm că culpa este individuală și nu colectivă ( în particular culpa nu se transmite prin etnie comună). Este un fapt recunoscut în lumea civilizată cel puțin la nivel principial (și această recunoaștere reprezintă un imens progres în evoluția moralei), chiar dacă nu se aplică întotdeauna . Oricum din partea unei entități care se pretinde atotputernică și moral desăvârșită (așa cum este Dumnezeul biblic) trebuie avut pretenția ca aceasta să cunoască și să aplice principiul caracterului individual al culpei.
Cum este posibil ca un Dumnezeu iubitor să urască popoare întregi?
4)Pasajul din Biblie “Romani 13” în cadrul căreia Pavel pledează pentru o supunere oarbă față de autorități (pasaj atât de drag regimurilor totalitare, în particular și regimului comunist). În stadiul actual al moralității știm că atitudinea critic-constructivă în raport cu autoritățile este una benefică. Politologia a evoluat foarte mult în raport cu stadiul în care se afla în perioada redactării Romani 13. Probabil că creștinii (sau doar gruparea paulină) doreau să arate (în calitate de grupare dizidentă în raport cu curentul majoritar evreiesc de atunci) că ei sunt loiali autorităților romane spre deosebire de majoritatea evreilor. De altfel multe pasaje biblice sunt inspirate de contextul local al orientului mijlociu din perioiada redactării lor și sunt din punct de vedere politologic depășite.

Atunci când selectăm ceea ce este moral și ceea ce nu este moral în Biblie recurgem la un criteriu exterior Bibliei. Multe scene din Biblie (cu precădere din Vechiul Testament) au o moralitate îndoielnică și chiar un caracter horror. Cea mai cunoscută replică dată acestei afirmații este aceea că aceste pasaje nu trebuie luate ad-literram și că ele reprezintă doar alegorii. Dar atunci se poate pune următoarea întrebare: de ce aceste pasaje luate ad-literam trebuie să sune horror? (Alegorie a ce?…)
Care este criteriul după care unele pasaje trebuie luate ad-literram și altele nu?
Sus In jos
stuttgart
Pedestras
Pedestras


Numarul mesajelor : 45
Localizare : earth
Puncte : 65
Data de inscriere : 09/05/2010

MesajSubiect: Re: Biblia , morala și evoluția mentalităților   Mier Iun 02, 2010 1:00 am

hfghfh


Ultima editare efectuata de catre stuttgart in Lun Iun 21, 2010 11:24 am, editata de 1 ori
Sus In jos
Apopii
Pagan
Pagan


Numarul mesajelor : 2372
Varsta : 54
Localizare : Aici
Puncte : 2582
Data de inscriere : 06/08/2009

MesajSubiect: Re: Biblia , morala și evoluția mentalităților   Mier Iun 02, 2010 3:46 am

Iti asteptam cu interes studiul si comentariile!

_________________
Geea este mama noastra.
Sus In jos
http://www.paganism.ro
Bogdan Stanoiu
Pedestras
Pedestras


Numarul mesajelor : 43
Varsta : 44
Localizare : Bucuresti
Puncte : 61
Data de inscriere : 30/05/2010

MesajSubiect: Re: Biblia , morala și evoluția mentalităților   Dum Iun 06, 2010 5:26 pm

Nu de puține ori credincioșii recurg la un subterfugiu de doi lei vechi: atunci când au de-a face cu o persoană care nu le poate da contraargumente raționale la afirmațiile lor acceptă în principiu rațiunea în timp ce atunci când au de-a face cu o persoană căreia nu-I pot face față într-o confruntare rațională recurg la subterfugiul aberant “Dumnezeu nu poate fi înțeles rațional” (unii dintre ei fac acest lucru în mod pervers în timp ce alții nici nu conștientizează dubla măsură pe care o aplică). Astfel credincioșii “au întotdeauna dreptate”.
Sus In jos
Black velvet
Arcas
Arcas


Numarul mesajelor : 896
Localizare : Pretutindeni
Puncte : 955
Data de inscriere : 27/03/2010

MesajSubiect: Re: Biblia , morala și evoluția mentalităților   Dum Iun 06, 2010 6:50 pm

Bogdan Stanoiu a scris:
Nu de puține ori credincioșii recurg la un subterfugiu de doi lei vechi: atunci când au de-a face cu o persoană care nu le poate da contraargumente raționale la afirmațiile lor acceptă în principiu rațiunea în timp ce atunci când au de-a face cu o persoană căreia nu-I pot face față într-o confruntare rațională recurg la subterfugiul aberant “Dumnezeu nu poate fi înțeles rațional” (unii dintre ei fac acest lucru în mod pervers în timp ce alții nici nu conștientizează dubla măsură pe care o aplică). Astfel credincioșii “au întotdeauna dreptate”.
Da... doar ca este "Victorie à la Pirus".
Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Biblia , morala și evoluția mentalităților   Astazi la 4:36 am

Sus In jos
 
Biblia , morala și evoluția mentalităților
Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Cruciada ptr dovedirea adevarului despre religie :: Fenomenul religios :: Crestinismul-actorii principali :: Biblia-
Mergi direct la: