Cruciada ptr dovedirea adevarului despre religie

Forum ptr cei care indraznesc sa gandeasca liber
 
AcasaAcasa  InregistrareInregistrare  ConectareConectare    
Cautare
 
 

Rezultate pe:
 
Rechercher Cautare avansata
Ultimele subiecte
» Rugaciune Ajutatoare in indeplinirea dorintelor
Joi Oct 27, 2016 2:50 pm Scris de CatalinConstantinGheorghe

» De ce anti-religie si anti-biserica?
Lun Oct 24, 2016 12:42 pm Scris de Rayna

» Melodii ascultate cu mare placere
Vin Mai 13, 2016 9:55 am Scris de Rayna

» Introducere in Sistemele magice
Vin Mai 13, 2016 9:53 am Scris de Rayna

» Satan ...ce stim despre el
Mar Feb 09, 2016 12:18 pm Scris de Rayna

» Dedicatii muzicale
Joi Feb 04, 2016 12:37 pm Scris de Soimos

» Sa ne mai si amuzam putin :)
Dum Dec 06, 2015 9:35 pm Scris de Soimos

» Este Isus Christos acel Satan numit si Lucifer?
Sam Dec 05, 2015 1:17 am Scris de Rora9

» Din ciclul: "Cronica prostiei Omenesti"
Dum Noi 29, 2015 9:33 pm Scris de Soimos

Navigare
 Portal
 Index
 Membri
 Profil
 FAQ
 Cautare
Forum
Parteneri
forum gratuit

Distribuiți | 
 

 Ritualul religios

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
Apopii
Pagan
Pagan
avatar

Numarul mesajelor : 2372
Varsta : 54
Localizare : Aici
Puncte : 2582
Data de inscriere : 06/08/2009

MesajSubiect: Ritualul religios   Mier Iun 23, 2010 8:24 am

"Ritualul, sau Prețul de plătit pentru a face parte din grup
În ochii unui ateu, ritualul bizar și fastidios pe care și-l impun credincioșii pare fără sens. Chiar și pentru credinciosul practicant, ritualul altor religii nu-i pare decât o superstiție. Pentru un evreu, a face 30 de ture în jurul unei pietre pentru a obține o mai bună șansă de a ajunge în Paradis, cum fac musulmanii, pare absurd. Pentru un protestant, a te confesa unui preot băgat într-un șifonier, așa cum fac catolicii, ține de erezie.

Toate religiile își obligă aderenții la o serie de ritualuri ce presupune o doză de sacrificiu și constrângere: interdicția de a mânca un anumit tip de carne sau a bea alcool, abstinența sexuală în divese circumstanțe, portul de vestminte distinctive dar constrângătoare, lungi ore de rugăciune și meditație, post, ofrande alimentare sau materiale unor statui sau desene în timp ce oamenii mor încă de foame, renunțarea la o parte din venitul personal, refuzul transfuziilor sanguine, flagelarea, mutilarea corporală (circumcizia, excizia și diverse alte atacuri la integritatea fizică), etc.

Credincioșii admit să se supună unor astfel de constrângeri, iar aceste ritualuri presupun un cost evident în timp, energie, privațiuni de tot felul, risc de boală și chiar moarte. Această trăsătură esențială a religiei este o constantă de-a lungul epocilor, în toate societățile umane. Există cu siguranță abilități reținute de către selecția naturală în măsura în care această trăsătură definitorie a religiei traversează culturile și epocile.

Ritul este o formă de comunicare, și el nu se reduce doar la ritualul religios; comportamentul ritualist îl găsim peste tot, în politică, în comerț, în cultură, în sport, în amiciție și în amor. Ritul este reificarea unei idei, a unui simbol sau a unei stări de spirit. Gândirea simbolică are nevoie să dea tangibilitate și să materializeze conținutul ei, și asta se întâmplă prin gestul ritual. A da mâna la încheierea unei înțelegeri, exprimă acordul, așa cum aplauzele exprimă aprecierea. Totemul societăților tribale este un obiect ritual, pentru că exprimă apartenența la un clan. Semnul crucii la creștini este un gest ritual care marchează apartenența și intrarea într-un timp sau spațiu sacru.

Ca formă de comunicare, ritul apare nu numai la specia sapiens, ci și la numeroase alte specii animale. Cele mai multe animale au gesturi rituale pentru circumstanțe particulare: parade amoroase, prezența unui dominant, stabilirea de alianțe, reconcilierea, etc. Lupul care se culcă la pământ în fața animalului dominant îi confirmă acestuia din urmă supunerea. Cimpanzeul care întinde mâna dominantului îi semnifică acestuia din urmă că recunoaște autoritatea și că se poate conta pe el.

Există limite rigide în modul în care ritul poate fi efectuat pentru ca mesajul să fie înțeles și acceptat. Acest lucru e valabil și la specia umană: modificarea unei incantații poate s-o facă ineficace în ochii credincioșilor; un contract încheiat fără respectarea regulilor prescrise poate fi considerat invalid; o numire în funcție trebuie să respecte un cod precis, iar o adunare nu e considerată încheiată până când președintele ei n-o declară închisă.

Funcția riturilor ce presupun o investiție importantă, cum e cazul obligațiilor religioase ca postul, cântatul sau rugăciunile îndelungate, de ordinul zecilor de minute sau chiar orelor, mutilările fizice precum circumcizia sau excizia, sacrificiile materiale, și ele transmit un mesaj, anume unul foarte important. Dacă rațiunea de a fi a religiei este de a asigura coeziunea grupului și de a procura individului care face parte din acesta avantajele cooperării, ritualul religios reprezintă prețul de plătit pentru a beneficia de aceste avantaje. Una dintre regulile fundamentale ale lumii vii este că orice beneficiu se plătește. Din perspectiva biologiei, ritualul este un mecanism care permite demascarea profitorilor și dejucarea înșelătoriei indivizilor asociali care ar dori să profite de avantajele grupului fără a investi un efort echivalent. În antropologie aceasta se numește "teoria semnalului costisitor" (William Irons), iar biologia cunoaște "teoria handicapului" (Amotz Zahavi), care explică cum comportamente sau atribute aparent handicapante sunt reținute de către selecția naturală (de ex., gazela care sare pe loc cât poate ea de sus atunci când vede un prădător; ea cheltuie astfel o energie și un timp aparent în mod inutil, în loc să le folosească la fugă; dar mesajul comunicat de ea este acesta: cu cât saltul este mai înalt, cu atât șansa prădătorului de a o captura este mai mică, și astfel cu atât mai puțin merită ca acesta să încerce; acest mesaj este de nefalsificat: o gazelă slabă nu-l va putea imita în mod credibil).

Cum deja am constatat mai sus, apariția și evoluția tendințelor de cooperare și a altruismului au făcut necesare apariția unor mecanisme biopsihologice de protecție contra trișorilor . Pedeapsa este unul dintre aceste mecanisme, ritualul fiind altul. El este prea costisitor pentru a fi imitat de un noncooperativ care nu partajează valorile grupului și care nu are intenția de a se investi în acesta. Ritualul este astfel o probă ce trebuie să fie asumată pentru a se măsura gradul de adeziune, convingere, sinceritate, fiabilitate a individului. Simplul cuvânt dat, e insuficient pentru a măsura gradul de convingere și atașament al unui individ. Dacă el acceptă să se radă în cap, să-și mutileze organele sexuale, să-și lase barbă sau perciuni, să participe la oficieri comune, să postească, să dea bani săracilor, să se prosterneze, să cânte sau să recite îndelung, să se priveze de o sumedenie de plăceri ale vieții, asta înseamnă că e de bună credință.

Cu cât costul investiției personale cerute de către o religie este mai mare, cu atât adeziunea de formă este mai improbabilă iar adepții mai credibili. Acest fapt explică de ce în condițiile unei realități adverse credințelor religioase, cum este aceea actuală în care știința și tehnologia lasă puțin spațiu de manevră acestora, exact religiile cele mai conservatoare (islamul, mormonii, adventiștii, penticostalii, sectele evanghelice, iehoviștii), care au un rit pretențios și constrângător, sunt acelea care progresează pe seama religiilor mai puțin exigente în materie de ritual. Declinul catolicismului a început în anii 1960, atunci când biserica a încercat să se adapteze exigențelor modernității ușurând și făcând mai flexibile ritul și obligațiile. Reducând costul de plătit pentru a face parte din comunitatea de credincioși, Biserica Romei deschidea prin chiar acest gest porțile exodului fidelilor ei, care nu mai puteau fi reținuți în sânul său cum altădată erau cei care plăteau printr-o investiție rituală importantă. Când investești serios în ceva, nu-ți dă inima ghes să-l abandonezi."




http://ro.wikipedia.org/wiki/Explicația_biologică_a_religiei 

_________________
Geea este mama noastra.
Sus In jos
http://www.paganism.ro
Black velvet
Arcas
Arcas
avatar

Numarul mesajelor : 896
Localizare : Pretutindeni
Puncte : 955
Data de inscriere : 27/03/2010

MesajSubiect: Re: Ritualul religios   Joi Iul 01, 2010 4:48 am

Ideile religioase provin din ideile primitive ale unor crescatori de oi care se scapau pe ei cand fulgera si ziceau ca-i bate un bau-bau din ceruri! Apropo, aceste idei si conceptii primitive care tin de asocierea tribala a oamenilor, de ce ar trebui predate in scoli? Dupa cate stiu eu scoala ar trebui sa formeze oamenii pentru viata din ziua de azi si nu pentru viata si ideile din antichitate!
Sus In jos
Soimos
mantuitor de religie
mantuitor de religie
avatar

Numarul mesajelor : 7108
Varsta : 51
Localizare : pe drum
Puncte : 6685
Data de inscriere : 20/04/2008

MesajSubiect: Re: Ritualul religios   Sam Iul 03, 2010 7:02 am

Black velvet a scris:
Ideile religioase provin din ideile primitive ale unor crescatori de oi care se scapau pe ei cand fulgera si ziceau ca-i bate un bau-bau din ceruri! Apropo, aceste idei si conceptii primitive care tin de asocierea tribala a oamenilor, de ce ar trebui predate in scoli? Dupa cate stiu eu scoala ar trebui sa formeze oamenii pentru viata din ziua de azi si nu pentru viata si ideile din antichitate!

Depinde de scop!

Atunci cand scopul se cheama " A traii bine in carca prostilor" este indicat sa se foloseasca indoctrinarea intru prostie chiar din frageda pruncie continuata si aprofundata in scoala ....caci sub acest tip de "educatie religioasa" se poate strecura si educatia patriotic-nationalista adica un alt pretext de a beli pe cei multi in favoaea celor putini ... dar excroci!
Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Ritualul religios   

Sus In jos
 
Ritualul religios
Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Cruciada ptr dovedirea adevarului despre religie :: Stinta versus Credinta :: Stinta vs Credinta :: Religia si scoala-
Mergi direct la: