Cruciada ptr dovedirea adevarului despre religie

Forum ptr cei care indraznesc sa gandeasca liber
 
AcasaAcasa  InregistrareInregistrare  ConectareConectare    
Cautare
 
 

Rezultate pe:
 
Rechercher Cautare avansata
Ultimele subiecte
» Rugaciune Ajutatoare in indeplinirea dorintelor
Joi Oct 27, 2016 2:50 pm Scris de CatalinConstantinGheorghe

» De ce anti-religie si anti-biserica?
Lun Oct 24, 2016 12:42 pm Scris de Rayna

» Melodii ascultate cu mare placere
Vin Mai 13, 2016 9:55 am Scris de Rayna

» Introducere in Sistemele magice
Vin Mai 13, 2016 9:53 am Scris de Rayna

» Satan ...ce stim despre el
Mar Feb 09, 2016 12:18 pm Scris de Rayna

» Dedicatii muzicale
Joi Feb 04, 2016 12:37 pm Scris de Soimos

» Sa ne mai si amuzam putin :)
Dum Dec 06, 2015 9:35 pm Scris de Soimos

» Este Isus Christos acel Satan numit si Lucifer?
Sam Dec 05, 2015 1:17 am Scris de Rora9

» Din ciclul: "Cronica prostiei Omenesti"
Dum Noi 29, 2015 9:33 pm Scris de Soimos

Navigare
 Portal
 Index
 Membri
 Profil
 FAQ
 Cautare
Forum
Parteneri
forum gratuit

Distribuiți | 
 

 Cine sunt tiganii?

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
Apopii
Pagan
Pagan
avatar

Numarul mesajelor : 2372
Varsta : 55
Localizare : Aici
Puncte : 2582
Data de inscriere : 06/08/2009

MesajSubiect: Cine sunt tiganii?   Mier Sept 14, 2011 11:00 am

Tiganii sunt un popor migrator



Migrarea tiganilor din India in Europa s-a facut intre secolele al IX-lea și al XIV-lea, in mai multe valuri. Odata cu intrarea lor in Imperiul Bizantin, la mijlocul secolului al XI-lea, au capatat si numele etnic pe care il poarta astazi , Tigani. Aflandu-se pe teritoriul Greciei si-au atribuit denumirea unei secte religioase grecesti cu numele Athinganis sau Atsinganos care insemna "de neatins". Prima atestare a tiganilor in Imperiul Bizantin este conținuta intr-un text hagiografic georgian, care datează din jurul anului 1088; aici se face referire la așa-numitii Adsincani, renumiti pentru vrajile si faptele rele pe care le fac. Istoria europeana a tiganilor incepe la inceputul secolului al XIV-lea, cand acestia au patruns in Turcia, venind din Asia Mica. Prin anii 1415 - 1419 ii intalnim in toata Europa Centrala, din Ungaria pana in Germania. Pe la 1422, o banda numeroasa de tigani coboara in Italia, pana la Roma (precum se vede, istoria lor pe acele meleaguri a inceput mult inainte de valul de tigani veniti din Romania). In deceniul urmator au ajuns pana in Franta, Spania, Anglia si Scandinavia. Aici ei preiau denumirea de "egipteni" (Gypsies), foarte curand li s-a fixat numele pe care il poarta si astazi.

Foarte interesant este ca tiganii si-au atribuit intotdeauna numele altor etnii sau popoare care le-au ingaduit sa-și ascunda etnia:
"Satra" vine de la casta Kshatria (razboinica) careia nu i-au apartinut niciodata.
"Tigan/Zigeneur/Zingaro etc" vine de la "Athinganoi", secta religioasa grecesca recunoscuta pentru activitatea de prezicere, tiganii n-au au apartinut niciodata acestei secte.
"Gypsy" vine de la "Egyptian" cum si-au spus acum vreo 600 de ani pentru a primi bani, locuinte si mancare pe gratis, pretinzand ajutor ca fiind crestini egipteni aflati in pelerinaj.
"Yansser" cum sunt cunoscuti la New York, vine de la ienicer turc, cum s-au prezentat tiganii emigrati in America pe la 1900. In Germania numele cele mai folosite sunt Zigeuner si Sinti. In limba franceza s-a impus numele Gitanes. In limbile engleza si spaniola, Gipsy, respectiv Gitano. In Danemarca, Suedia si Finlanda s-au prezentat sub numele de Tattan (tatari).

Precum se vede, tiganii s-au raspandit in toată Europa, venind din India prin Asia Mica si nu constituie sub nici o forma o problemă legata de poporul roman, mai mult decat de cel maghiar, francez sau spaniol, de exemplu. Cea mai timpurie informatie scrisa despre prezența tiganilor pe teritoriul Romaniei datează din 1385. De la primele atestari ale prezenței lor in Tara Romaneasca si Moldova, tiganii au fost robi si vor ramane timp de mai multe secole, pana la legile de abolire a robiei de la mijlocul secolului al XIX-lea. In mod paradoxal, perioada cea mai buna a tiganilor a fost in perioada regimului comunist. In anii '70 PCR-ul in primii ani ai comunismului a manifestat in ce-i privește pe tigani, un fenomen de neconceput inainte: in aparatul de partid, in militie, armata si organele de securitate au fost angajati un numar relativ mare de tigani care au lansat o politica de formare a unui nationalism tiganesc de colonizare a satelor satesti si svabesti cu tigani adusi nu numai din toata Romania, dar adusi si din exteriorul Romaniei (Cum va explicati ca in satele din sasime sau svabime in care nu vezi tipenie de alta etnie decat de tigani ce vorbesc limbi precum bulgara, rusa, slovaca etc?). Imediat dupa '90 Nicolae Gheorghe apare ca membru GDS, publica la Revista 22, este trimis la tot felul de simpozioane internationale, devine membru Soros, lanseaza tot felul de programe pentru tigani, precum si infiintarea de catedre universitare tiganesti. Aceasta ascensiune a unor tigani s-a petrecut mai ales in conditiile politicii sociale a regimului comunist, care urmarea incurajarea categoriilor sarace si distrugerea vechii structuri sociale, refractara noilor randuieli. Asa se explica de ce, nu in putine comune, in funcția de primar a fost pus un tigan. Datorită originii sociale "sanatoase" tiganii au fost promovați mai departe, facand cariera politica, ajungand in aparatul superior de partid. Ascensiunea lor s-a datorat nu originii lor etnice, pe care de altfel cei mai mulți o declinau, ci pentru ca proveneau din categoriile sarace. Acesti tigani adevarati, oameni ajunsi in anumite functii, vor avea un rol important in promovarea etnica si in regimul ce a urmat regimului comunist. Si sub aspect locativ tiganii au facut un important progres in anii socialismului. Cocioabele care reprezentau habitatul natural al tiganilor pana in anii '50 au fost schimbate cu apartamente in blocurile nou construite, iar din anii '70, '80, cu locuinte in case nationalizate. Asa s-a ajuns in situatia de astazi, cand centrul multor orase mai este ocupat de tigani.

Sunt cateva elemente importante care nu pot fi ignorate:
1) Generalul (seful) securitatii din jud. Sibiu in '71 era un tigan care fusese deportat cu familia in Transnistria de unde a fugit
2) Nicolae Gheorghe devine secretarul personal al lui Cioaba in '71-'72
3) Cioaba e var primar cu Ion Iliescu (se poate verifica)
4) Cioaba participa la primul congres tiganesc de la Londra din '71 unde apare prima oara etnonimul de Rom
5) Anii '70 inseamna plecarea masiva a sasilor
6) Securitatea organizeaza un program de colonizare cu tigani a sasimii si svabimii
7) Scopul nu a fost integrarea tiganilor. Integrare inseamna o populatie minoritara tiganeasca intr-o populatie majoritara de alta etnie. O majoritate tiganeasca cu o minoritate ignorabila de alta etnie nu duce la integrarea tiganilor, ci la asimilarea celorlalti.( Dau cazul unor moldoveni din Galati asimilati in tigania din Garcini, de langa Brasov ).

Dupa 1989 s-au produs unele transformari majore in comportamentul populatiei de tigani. Pe fondul liberalizarii economice, o parte din ei au inceput diverse afaceri, dintre care multe profitand de haosul legislativ de la inceputul anilor '90, dar si de dispretul general fata de legi, au ajuns sa aducă unei parti a tiganilor sume importante pe care s-au cladit clanuri puternice, care folosindu-se de patura saraca a tiganilor, domina lumea interlopa, cu ramificatii importante in sfera politicului. De asemenea, profitand de deschiderea granitelor, o mare parte dintre țigani au emigrat, stabilindu-se mai ales in Spania, Italia și Franța, unde constituie comunități importante. Dupa 1996 se axeaza exclusiv pe dezvoltarea organizatiilor politice tiganesti din Ardeal, a promovarii tiganilor ardeleni in tot felul de organizatii politice, de a infiltra absolut totul. Este clar ca e vorba de nasterea unui nationalism tiganesc, bazat pe etnonimul roma, bazat pe ideea teritoriala, Romania.

Este interesant ca, mai ales in afara granitelor, ei nu se autoidentifica drept tigani, ci romani.

Schimband saracia din tara cu ghetourile din strainatate, aceasta populatie de tigani dezradacinati, si pierzand si urma de identificare culturala, comite un numar important de infractiuni, care atrag asupra ei antipatia populațiilor native ale acestor tari. Această antipatie, datorită confuziei create de denumirea de roman cu cea de rom, ca o denumire moderna a tiganilor, se transfera asupra poporului roman in ansamblu. Ca si cum denumirea de "rom" simpla nu ar fi fost de ajuns etnonimul a ajuns pana la forma "romani/romanies" in limba engleza care este limba in jurul careia se invarte intrega lume. Recentele evenimente din Italia o dovedesc din plin. Dar cum s-a ajuns la denumirea de rom si la impunerea ei ca obligatorie in actele oficiale din Romania?

Agresiunea lexicala rom/roma/roman - romani/romani - romanies/romanians - romanes/romaneste, a fost aplicata asupra tarii si natiunii noastre imediat dupa 1990, in cadrul unui program complex dezvoltat de Fundatia Soros in Romania. Beneficiind de numerosi membri ai etniei tiganesti in guvernarile Romaniei - sunt notorii Ion Iliescu, Adrian Nastase sau Andrei Plesu - dupa "Memorandumul" lui Petre Roman, care oficializa denumirile paralele, nimic nu le-a mai stat in cale schimbatorilor de limba si istorie. O prima disputa a fost cea legata de cuvantul "romi", romanii fiind prostiti apoi ca aceasta va fi inlocuita cu "rromi", o alta formula care doar a sporit debandada lexicala. De amintit, ca fapt divers, ca in anii 1995, limba cu care Soros vroia sa inlocuiasca tiganeasca primise numele de "romalli", forma care nici nu se putea declina si care a fost inlocuita ulterior cu "romani" si varianta "rromani". Apoi, pentru a se apropia de scopurile reale, a fost modificata cu "roma/romani/romanies". Confuzia este generala, inclusiv la nivelele academice ale intelectualitatii din tarile afectate de valul de imigratie si/sau infractionalitate tiganeasca. Cine ce sa mai inteleaga?!. Strigator la cer este ca denumirea nu are nici o baza istorica, tiganii nu au fost purtat niciodata de-a lungul istoriei acest etnonim si provine din cuvantul "DOM", care pe limba originara a tiganilor inseamna "om".

Prin denaturare (voita) "dom" s-a transformat in "rom" cu "r" accentuat, apoi din "rom" s-a trasformat in "roma" apoi in "romani" si in "romanies" . S-a ajuns astfel incat tiganii sa aibe numele identic cu al romanilor in limba engleza . Romani cu romani si romanies cu romanians ( doar ca in engleza nu exista diacritice dupa cum vedeti iar la o un simpla cautare pe google a cuvantului romani se vor afisa linkuri cu tigani) Practic denumirile sunt identice.

In toata perioada post-decembrista s-a manifestat o presiune constanta din partea unor organizatii sau din partea unor politicieni, personalitati de frunte cu ascendenta roma, in folosirea in documentele oficiale a etnonimului "rom". Ca un raspuns la aceste presiuni, prin Memorandumul H03/169 si 5/390/NV din 31 ianuarie 1995 adresat primului ministru de atunci, Nicolae Vacaroiu, ministrul de externe Teodor Melescanu recomanda folosirea in continuare in documente a cuvantului "tigan" in concordanta cu cuvintele folosite in celelalte limbi europene: zigeuner, gitanes, zingaro etc., pentru evitarea unor confuzii nefericite cu numele poporului roman. Presiunile continua si in 2001, Petre Roman, ministrul de externe, semneaza un nou Memorandum cu numărul D2/1094/29.02.2000 catre prim-ministrul Mugur Isarescu, in care, in virtutea dreptului de autoidentificare al populatiilor, recomanda folosirea obligatorie in toate documentele oficiale romane a denumirii de rom pentru a identifica etnia tiganilor. Mugur Isarescu isi insuseste Memorandumul si emite o hotarare de guvern in acest sens. Trebuie precizat ca documentele UE referitoare la denumirea de "rom" erau indicative, si nu obligatorii.

Pe de alta parte, nimeni nu contesta dreptul la autoidentificare, care este un principiu european general. Dar in cadrul procesului de autoidentificare nu trebuie sa existe suprapuneri peste denumirea istorica a unor popoare europene existente. Sa nu uitam exemplul Greciei care a refuzat sa recunoasca Republica Macedonia pentru ca se crea confuzie cu denumirea unei provincii istorice grecesti (Reteaua Soros Open network fiind si aici vectorul principal in creearea acestei denumiri). Azi s-a ajuns la denumirea de FYR ( Former Yougoslavian Republic) Macedonia. Dar ce putem astepta de la o clasa politica ce este mai preocupata de interesele personale marunte in detrimentul intereselor nationale, compusa din indivizi fara perspectiva istorica, ce se promovează unii pe altii pe criterii de cumetrie, si nu de competenta. Rezultatele se vad. In condițiile In care Romania ocupă prin Leonard Orban postul de comisar european pentru multilingvism, Republica Moldova impune limba moldoveneasca (o invenție bolsevica) drept limba oficiala recunoscută in UE. S-a spus la momentul nominalizarii că portofoliul pentru multilingvism este prea mic ca importanta pentru comisarul roman. Realitatea a dovedit contrariul.

In timp ce Bulgaria lupta pentru a impune denumirea de evro pentru euro, oficialii romani nu au schitat nici un gest in problema limbii moldovenesti.Privitor la problema tiganilor in ansamblu si a nefericitei denumiri de rom, fara indoială ca avem nevoie de minti luminate, si nu de teribilismul unui ministru de externe ca si Cioroianu, care in suita gafelor monumentale, declara ca ar fi bine daca am cumpara o parte din Sahara pentru a-i muta pe concetatenii nostrii tigani. Nu de fanfaronada ieftina si paguboasa avem nevoie. Romii romani (suna interesant, nu-i asa?) sunt si ei cetateni cu drepturi egale. Romania trebuie sa conlucreze cu UE in programe de afirmare a identitatii culturale a populației de tigani in paralel cu integrarea lor sociala si cresterea nivelului educativ.

In ceea ce priveste denumirea de rom, chiar daca ne aflam in ceasul al 12-lea, este necesar un plan de masuri diplomatice, intinse poate pe mai multi ani, pentru a sensibiliza organismele europene si a se indrepta aceasta mare eroare de a denumi o populație transfrontaliera cum sunt tiganii cu un nume atat de apropiat si generator de confuzii, de numele istoric al poporului roman.Luand in considerare progresia demografica pană in 2025, cand pe fondul declinului de natalitate la romani și maghiari si al scaderii mortalitatii la tigani, acestia ar putea reprezenta un procent semnificativ din populația Romaniei, depasindu-i pe maghiari, la care adaugam confuzia din ce in ce mai pregnanta a numelui de rom cu cea de roman, pozitia Romaniei in familia europeană apare intr-o pozitie tot mai ingrijoratoare.

In absenta unui plan concret ce trebuie urmarit cu consecventa, cred ca sunt toate sansele ca in constiința civica europeana sa se consolideze credinta ca Romania chiar este tara romilor (daca nu s-a intamplat deja) si se prefigureaza tot mai mult ideea domnului Teodor Melescanu care spunea ca se doreste creerea unui stat țiganesc in Romania, ca Romania va fi in curand tara tiganilor .

Orice nationalism se bazeaza pe:
1) limba comuna (in sensul acesta s-au pornit alte campanii mincinoase demarate de reteaua Soros Open Network care incearca sa inventeze o limba tiganeasca impletita cu romana si care au denumit-o Romani Vlax, exact Vlax ! nu era de ajuns ca ne-au furat etnonimul de roman acum vor sa ne compromita si etnonimul de valah/vlah . Aceasta teorie strigatoare la cer este avansata de un anume Ian F. Hancock care isi publica lucrarile prin intermediul organizatiei Soros. Cercetatorul mentionat mai sus si care se recomanda drept "Romani" cu descendenta britanica si maghiara, este profesor de Studii Romani la Universitatea din Texas. El incearca sa si probabil reuseste sa convinga multi naivi, inclusiv pe site-ul Universitatii americane, ca "olahii" sau "vlahii" sunt de fapt tigani, de unde ar veni si denumirea limbii Vlax Romani, prezentata ca "un dialect al limbii romane" vorbit de populatia "Vlax/Vlach". Este revoltator si intolerabil, asistam practic la rescrierea istoriei.
2) etnia comuna = natiunea
3) etnonimul
4) teritoriul
5) statul
6) drapelul
7) istoria comuna

Tiganii au purces pe calea definirii propriului lor nationalism. Au nevoie de un teritoriu. Poporul ales drept victima sunt romanii. Sa lasam minciuna si ipocrizia deoparte, daca considera numele tigan peiorativ atunci sa-si ia numele lor original care este DOM si nu ROM.


Articol publicat in Ziarul de Cluj de catre Ioan ABRUDAN (29 noiembrie 2007)

Sursa articolului

_________________
Geea este mama noastra.
Sus In jos
http://www.paganism.ro
Soimos
mantuitor de religie
mantuitor de religie
avatar

Numarul mesajelor : 7108
Varsta : 51
Localizare : pe drum
Puncte : 6685
Data de inscriere : 20/04/2008

MesajSubiect: Re: Cine sunt tiganii?   Dum Sept 18, 2011 10:01 am

Apopii a scris:


Este interesant ca, mai ales in afara granitelor, ei nu se autoidentifica drept tigani, ci romani.
Asta ... N-as pre-as crede-o!

Din experienta mea occidentala de mai mult de 22 ani, pot spune ca ei sunt in functie de interes pe valul evenimentelor ... adica ca dupa revolutia din Romania erau romani dar la fel bosnieci in timpul razboiului civil din fosta Jugoslavie, dar de cele mai multe ori tzigani mandrii de natia lor si de cultura lor neinteleasa de gagii!

Citat :

Schimband saracia din tara cu ghetourile din strainatate, aceasta populatie de tigani dezradacinati, si pierzand si urma de identificare culturala, comite un numar important de infractiuni, care atrag asupra ei antipatia populațiilor native ale acestor tari.
Tziganii comit infractiuni atat in tara cat si in strainatate din cauza ca nu sunt educati in spiritul muncii ci in cel al Shmecheriei.
Tiganii nomazi nu s-au dezis de cultura, limba si obiceiurile lor niciodata ba chiar sunt mandrii de ele si considera celelalte popoare ca fiindu-le inferioare, si ca este dreptul lor natural sa ii prosteasca sau excrocheze pe prosti, de obicei infractiunile lor se rezuma la gainarii si furtisaguri marunte nepedepsite in occident daca nu depasesc valoarea de 50 EUR!

Citat :

Această antipatie, datorită confuziei create de denumirea de roman cu cea de rom, ca o denumire moderna a tiganilor, se transfera asupra poporului roman in ansamblu. Ca si cum denumirea de "rom" simpla nu ar fi fost de ajuns etnonimul a ajuns pana la forma "romani/romanies" in limba engleza care este limba in jurul careia se invarte intrega lume. Recentele evenimente din Italia o dovedesc din plin. Dar cum s-a ajuns la denumirea de rom si la impunerea ei ca obligatorie in actele oficiale din Romania?
Nu stiu daca este asa ...ptr ca in limba germana nu le zice nimeni rumene ... ci doar "roma" ... si te pot asigura ca cel putin in Germania, ptr ei este considerata o mare rusine sa fie considerati romani, din cauza ca nu-i sufera de loc pe motivul ca in Romania au fost discriminati rau de tot, in timp ce in Germania sunt acceptati asa cum sunt si sunt rare cazurile in care deranjeaza populatia bastinasa germana care iii accepta cu "deficientele" lor si cel mult rad de ei cu oarecare intelegere si bunavointa.
Am intalnit tzigani din Romania care refuzau cu incapatanare sa vorbeasca limba romana considerand-o limba unui popor inferior lor si imi raspundeau in limba germana la orice intrebare pe care le-o puneam in romana.

Sus In jos
Mihai12
Arcas
Arcas


Numarul mesajelor : 757
Varsta : 48
Localizare : Calarasi
Puncte : 832
Data de inscriere : 17/07/2011

MesajSubiect: Re: Cine sunt tiganii?   Lun Sept 19, 2011 4:32 pm

Soimos a scris:
Tziganii comit infractiuni atat in tara cat si in strainatate din cauza ca nu sunt educati in spiritul muncii ci in cel al Shmecheriei
Cat adevar ai putut sa zici. Dar stai sa vezi tu smecherie cand mai vine si Salam si ii canta Wink
Sus In jos
Mihai12
Arcas
Arcas


Numarul mesajelor : 757
Varsta : 48
Localizare : Calarasi
Puncte : 832
Data de inscriere : 17/07/2011

MesajSubiect: Re: Cine sunt tiganii?   Lun Sept 19, 2011 4:33 pm

Soimos a scris:
Am intalnit tzigani din Romania care refuzau cu incapatanare sa vorbeasca limba romana considerand-o limba unui popor inferior lor si imi raspundeau in limba germana la orice intrebare pe care le-o puneam in romana.
Hauzi mancatias. Si cu ce se ocupa acest tigan??
Sus In jos
Soimos
mantuitor de religie
mantuitor de religie
avatar

Numarul mesajelor : 7108
Varsta : 51
Localizare : pe drum
Puncte : 6685
Data de inscriere : 20/04/2008

MesajSubiect: Re: Cine sunt tiganii?   Lun Sept 19, 2011 5:17 pm

Mihai12 a scris:
Soimos a scris:
Am intalnit tzigani din Romania care refuzau cu incapatanare sa vorbeasca limba romana considerand-o limba unui popor inferior lor si imi raspundeau in limba germana la orice intrebare pe care le-o puneam in romana.
Hauzi mancatias. Si cu ce se ocupa acest tigan??

Bineinteles cu negotul ...cu negotul cu masini!
Sus In jos
Mihai12
Arcas
Arcas


Numarul mesajelor : 757
Varsta : 48
Localizare : Calarasi
Puncte : 832
Data de inscriere : 17/07/2011

MesajSubiect: Re: Cine sunt tiganii?   Lun Sept 19, 2011 6:44 pm

Soimos a scris:
Mihai12 a scris:
Soimos a scris:
Am intalnit tzigani din Romania care refuzau cu incapatanare sa vorbeasca limba romana considerand-o limba unui popor inferior lor si imi raspundeau in limba germana la orice intrebare pe care le-o puneam in romana.
Hauzi mancatias. Si cu ce se ocupa acest tigan??

Bineinteles cu negotul ...cu negotul cu masini!
Negot din acela, adica cumperi masini ieftine din afara si le vinzi mai scump in Romania??
Sus In jos
Soimos
mantuitor de religie
mantuitor de religie
avatar

Numarul mesajelor : 7108
Varsta : 51
Localizare : pe drum
Puncte : 6685
Data de inscriere : 20/04/2008

MesajSubiect: Re: Cine sunt tiganii?   Lun Sept 19, 2011 8:36 pm

Mihai12 a scris:
Soimos a scris:
Mihai12 a scris:
Soimos a scris:
Am intalnit tzigani din Romania care refuzau cu incapatanare sa vorbeasca limba romana considerand-o limba unui popor inferior lor si imi raspundeau in limba germana la orice intrebare pe care le-o puneam in romana.
Hauzi mancatias. Si cu ce se ocupa acest tigan??

Bineinteles cu negotul ...cu negotul cu masini!
Negot din acela, adica cumperi masini ieftine din afara si le vinzi mai scump in Romania??
Nu!
Negotz inseamna sa il intrebi pe un "garajist" ce masina cauta clientii lui si sa intrebi cat da pe ea ... si sa convingi neamtzu care are o asemenea masina sa ti-o vinda tie la un pret mai mic.
Pe bune ca cu asa ceva se ocupa mai toti barbatii tzigani din Germania
Sus In jos
Black velvet
Arcas
Arcas
avatar

Numarul mesajelor : 896
Localizare : Pretutindeni
Puncte : 955
Data de inscriere : 27/03/2010

MesajSubiect: Re: Cine sunt tiganii?   Mar Noi 22, 2011 11:27 am

„Ceandalaua” ca destin istoric

Se pare că această profeție a scriitorului I.D. Sîrbu, detaliată în romanul său „Lupul și Catedrala”, a început să prindă contur de când cu promovarea cuvântului „rrom” în detrimentul milenarului „țigan”. În toată copilăria mea nu am auzit vorbindu-se decât despre țigani, iar această periculoasă și forțată substituire, cu lungă trimitere, dintre român și rrom, a explodat artificial după 1990.

Foarte interesant căci în tot arealul european nu avem nicăieri cuvântul „rrom” care să-i desemneze pe țigani: în spaniolă avem Gitano; în italiană, Zingaro; în franceză, Gitane; în sârbo-croată, Ciganin; în slovenă, Cigan; în maghiară, Cigány, în poloneză și rusă, Cygan; în limba turcă, çengene. Cuvântul românesc Țigan derivă din slavul (a)Ciganinŭ (Al. Ciorănescu, 2002). Așadar, popoarele Europei au cunoscut simultan povestea unei populații unice, cultural și comportamental.

A existat în istoria noastră o categorie socială mai de plâns decât aceea a robilor țigani. A fost starea de „rumânie” din spațiul muntenesc echivalentă cu iobăgia. Aristocrația liberală de la 1848 a ales să evacueze starea de „rumânie”, care, deși a fost desființată încă din 1748 prin reforma lui Constantin Mavrocordat, mai trebuia alungată și din sufletele oamenilor, or, codul civil nu era de ajuns. De aceea au ales să numească tânărul stat creat la 1859 România, după o scurtă perioadă de coabitare moldo-valahă. Cu toții deveniseră români, egali prin lege. Astfel, cuvântul „țigan” ar trebui asumat, și nu înlocuit cu un periculos subterfugiu lingvistic.

Dincolo de aceasta se află ceandalaua ca destin istoric. Termenul nu este cuprins în dicționare. Este mai degrabă circumscris unei istorii care vine de departe, dintr-un alt areal cultural, pe cale a se împământeni pe meleagurile noastre.

Potrivit unor opinii, țiganii noștri ar fi sosit pe filieră otomană. În timpul campaniilor militare turcești din secolul al XIV-lea și până la asediul Vienei, șatrele erau adevărate accesorii de îngrozire a dușmanului. Stăteau ascunse în spatele trupelor de avangardă și urlau, zbierau, băteau în talere de metal, pentru a da senzația unei mulțimi militare fioroase. Turcii i-au folosit astfel în timpul campaniilor lor. Cu regimul fanariot, când acțiunile turcești au încetat, devenind o problemă supraviețuirea militară, aceste populații hinduse au fost aruncate peste Dunăre, colonizate aici masiv, cu acordul dezinteresat al grecilor din Fanar care guvernau raialele economice ale Munteniei și Moldovei (dr. Șerban Milcoveanu, 2005).

Petre Pandrea a căutat și el un răspuns infiltrărilor hinduse în spațiul românesc: „În «Upanișade» am găsit texte relative la infractori. Cum îi pedepseau? Prin izgonire din imperiul indian. Printr-o judecată sumară, pater familias îl declara ceandala pe delincvent” (Petre Pandrea, 2001). Cuvântul indian are echivalentul pe românește în „cinghinea”. Acest termen apare ca regionalism învechit și înseamnă „obrăznicătură”, iar „cinghia” erau numite dansatoarele publice al căror dans din buric era numit adesea „cinghie” (Constantinescu-Dobridor, Gh. Bulgăr, 2002).

Cel lovit de ceandala trebuia să părăsească imediat casa. Nu avea voie să rămână în satul și orașul său și nici în vreun sat sau oraș indian. Pleca în emigrație. I se luau veșmintele și i se dădeau zdrențe. Nu avea voie să poarte podoabe de aur sau argint, ci numai podoabe din fier sau tinichea. Probabil din această interdicție milenară există apetitul țiganilor noștri pentru colanele și inelele de aur masiv și palatele cu multe camere nelocuite. „Ceandalaua poate fi criminal brahial vărsător de sânge, dar și infractor în frac. Din primele două straturi se recrutează infractorii violenței brahiale, din straturile ultime răsare criminalitatea în frac, iubitoare de venalitate, turpitudine și lipsă de onoare” (Petre Pandrea, 2001).

Desigur se pune adesea problema de ce țiganii altor regiuni europene sunt atât de diferiți de aceia din Valahia? Aceasta se întâmplă pentru că țiganii reprezintă un barometru social foarte fin privind nivelul de civilizație al popoarelor în mijlocul cărora sălășluiesc timp de generații. Ei au preluat, forțat sau prin mimetism, calitățile și defectele popoarelor în mijlocul cărora s-au așezat. Calități și defecte care au accentuat, menținut sau eliminat efectul ceandalei. Privind spre reversul medaliei, ceandalaua s-a menținut sau nu în funcție de gradul de toleranță al popoarelor care au acceptat-o. Paradoxal, chiar țiganii spanioli sunt uimiți de violența celor din România.

Spre deosebire de devălmășia românească care atomizează orice ideal, orice individualitate - fenomen descris de Ștefan Zeletin în eseul „Din Țara măgarilor” -, țiganii au un instinct de solidaritate tribală uluitor. Regiunea Kosovo ne dovedește faptul că teritoriile zise naționale nu sunt ale celor care le revendică, ci ale celor care le stăpânesc demografic. În anul 1994, în zona Olteniei, adică triunghiul Craiova – Drobeta Turnu-Severin – Tg.Jiu, „împăratul țiganilor a vrut să proclame aici stat independent” (vezi „Adevărul”, 24 XI 2000, p. 11). Cum Europa se confruntă cu un proiect secular nereușit pe măsura așteptărilor sale, privind socializarea comunităților țigănești de pe cuprinsul ei, asocierea dintre „român” și „rrom” ar trebui să ne pună pe gânduri. Iar pe de altă parte, „a trăi într-un vast penitenciar, fără a fi avertizați, cum o facem noi, reprezintă o gravă imprudență. Criminaliștii nu acceptă amestecurile” (Petre Pandrea, 2001).

Revoltele italienilor și spaniolilor față de violența țiganilor din România certifică teoria ciocnirii civilizațiilor detaliată de Samuel Huntington. Popoarele Europei occidentale nu sunt tolerante cu nesimțirea, murdăria și agresivitatea plăsmuite sub indiferența lui „merge și așa”. Uniunea Europeană ar putea găsi „soluții” împreună cu India, țara de origine a acestor expulzați milenari, nimic altceva decât o extensie culturală și de civilizație, care ar trebui să aibă șansa revenirii la matcă.

Despre cum putem fi induși în eroare

Pe negândite se naște un nou popor. Istoria se desfășoară după reguli culturale, cu afecte profunde care scapă mulțimii. Ea se află în continuă mișcare chiar pe spații mici și se metamorfozează permanent. În ceea ce-i privește pe români, astfel de metamorfozări s-au mai petrecut în istorie în așa-numita „perioadă a invaziilor”, de fapt succesiuni de roiri nomade. Respectivele metamorfozări, studiate atent îndeosebi de lingviști, au însemnat mai mult decât o „invazie”; ele au însemnat coabitări seculare între autohtoni și cei veniți în circumstanțe istorice complexe.

Ceea ce numim „slavizare”, perioada „cumano-tătară”, „suzeranitatea otomană”, au fost moduri de viață, de obiceiuri, de coduri comportamentale, de ierarhii sociale etc. Toate au durat sute de ani fiecare, politic vorbind, dar au continuat să evolueze către particularități pe care geografia umană a locului le mai păstrează. Acest lucru certifică faptul că, de fiecare dată, autohtonii au suferit amprentări profunde și iremediable.

Nu știm de ce pravilele interziceau în vechime, chiar cu pedeapsa capitală, căsătoriile dintre români și robii țigani, chiar eliberați antefactum. Românii nu aveau voie să se căsătorească cu țigănci chiar eliberate din robie. A fost o realitate istorică și socială, care, deși aparține Evului Mediu (vezi Pravila lui Matei Basarab din 1642), a avut o extindere bizară până la mijlocul secolului al XIX-lea!

Astăzi, fenomenul de aculturare este însă foarte interesant și este în plină desfășurare. Antropologic, etnia țigănească urbanizată este destul de bine articulată istoric: gust pentru vestimentație, igienă, pe alocuri chiar finețuri intelectuale de nivel mediu pe care arareori le întâlnești printre fiii de muncitori care au colonizat Bucureștii în anii puterii populare. Acest progres este mai întâlnit la femei sau adolescente. La aceasta se adaugă o mare abilitate mercantilă, în creștere progresivă începând cu anii puterii populare, când mulți țigani au intrat în structurile statului, pe funcții publice înalte sau medii, chiar dacă nu știau carte. Aveau “origine sănătoasă”. Cam de pe atunci centrul vechi al Bucureștiului a fost golit de realii proprietari și colonizat cu aceia pe care-i vedem azi.

Dar ceea ce se ignoră sau, clinic vorbind, nu se înțelege sunt fenomenele socio-culturale și antropologice care se desfășoară pe un alt palier istoric decât acela cronologic, și anume faptul că “natura își are secretele și ironiile sale sociale. Țiganii ar fi, în aparență, o seminție de maidan, murdărie și mizerie: dar sunt un organism ce trăiește extraordinar de organic, conform unui instinct de solidaritate tribală uluitor. Adam Lendvay - tocmai pentru că e hipercult și un hiperlucid observator al lumii și istoriei - susține că țiganii sunt un fenomen social unic, excepțional și - ai să râzi - de mare viitor” (I.D. Sîrbu, “Lupul și Catedrala”, Editura Casa Școalelor 1995, ediție îngrijită de Maria Graciov).

În această carte este descris crepusculul metamorfozărilor de azi, bing-bangul unei aculturații din care, noi, românii, am fost certamente induși în eroare: „Ne-am mulțumit să-i izolăm, să-i disprețuim și să-i ignorăm... de departe. Trișând puțin cifrele reale ale numărului lor la recensăminte și făcându-ne că plouă ori de câte ori mărginașii orașelor ridicau problema țiganilor vecini și «prieteni». Nu știu dacă am dreptate, dar mie mi se pare că întreg orașul nostru - fost foarte boieresc - (este vorba de Craiova n.m.), ca și capitala, de altfel, este clădit pe o destul de intensă baltă de țigănime, prolifică, beată, absentă din istorie, dar prezentă în realitate. Nu știu dacă se poate vorbi de o «explozie demografică» la ei, în orice caz, în timp ce noi, «albii», ne chinuim să ne înmulțim măcar în progresie aritmetică, ei, fără nici un efort sau încurajare, se înmulțesc în progresie geometrică. Priveam înfiorat această mulțime de lumpen-sclavi ai unei libertăți total antisociale și anistorice și îmi dădeam seama că asist la o fantastică, misterioasă și irațională demonstrație de vitalitate, supraviețuire, instinct tribal. (...)

Ungurii și iugoslavii au catedre de specialitate, echipe sociologice care studiază științific căile de integrare a țiganilor lor. La noi, deocamdată, nici usturoi nu au mâncat boierii noștri moșieri cu robi țigani, și nici gura noastră nu miroase a neatenție și ignoranță. (...) Țiganii trebuie priviți și înțeleși nu din afară, de sus, de departe, ci dinlăuntrul lor. Rațiunea lor suficientă e ascunsă, e prelogică, total opusă criteriilor de progres, civilizație și cultură. (...)

Singura etnie care, în esența ei, nu s-a schimbat nici măcar cu o iotă” în ciuda intemperiilor istorice ale ultimului secol „ar fi țiganii. Miracolul lor ne apare cu atât mai evident, cu cât cercetările lor de sociologie, psihologie, patologie a popoarelor, filosofiile abisale ale culturilor, ca și studiile de psihanaliză colectivă, toate, nu fac decât să scoată în relief trăsătura majoră a țiganilor: ei nu doresc să fie mai mult decât sunt, altceva decât sunt, altfel decât sunt. Nu au nici un fel de conștiință socială sau politică - chiar dacă întregul lor comportament se bazează pe un fel de mândrie de a fi și a rămâne, pe o teribilă încăpățânare de a ignora istoria, revoluțiile, societatea. Nu au nevoie de contractul social, nu vor să știe de acest contract. (...) Poate că această ciudată inundație dinspre maidane și mahalale nu este decât o formă de semnalizare, un mod prin care inteligența defensivă a organismului nostru social, încă sănătos și inteligent, ne atrage atenția asupra unor realități pe care le ignorăm și le subapreciem” (pp.276-277).

Și subapreciate au rămas decenii de-a rândul. În ultimii 10-15 ani avem în sfârșit specialiști care au drept preocupare lumea țigănească. Avem și catedre de limbă “rromă”, cuvânt care dovedește că românii au pierdut bătălia până și la detaliul lingvistic, căci există tendința ca „român” să fie înlocuit cu „rromân”! „Rrom”, la nivel symbolic, poate semnifica și faptul că, spre deosebire de „rumânul” din vechime, sclav-șerb pe moșia boierului nu-i totuna cu „r”-ul adăugat, literă care înnobilează și separă. Adolescenții vechiului regat vorbesc deja cu accent pe vocală, lucru care dovedește semnificația practică a victoriei literei „r” suplimentare și în limba uzuală. Preocupările culturale ale tinerelor generații sunt atașate, chiar și afectiv, de gustul asiatic al muzicii, iar de ceva timp chiar și versuri coerente și reușite stilistic sunt armonizate pe melodii făcute pe calapod hindus. Nu știu exact cum stau lucrurile prin Ardeal, dar vechiul regat este în metamorfozare culturală și demografică.

Social, s-a revenit la simbol, la ierarhia tribală, unde obiectul de prestigiu trebuie să fie strălucitor pentru a impune prestanță și a legitima puterea ca în imperiul lui Timur Lenk. Obiectele de prestigiu sunt fie din metal nobil (vezi ghiulurile, colanele, lanțurile pe care le poartă agresiv chiar și românii cu bani), fie se singularizează prin unicitate (cea mai tare mașină, cea mai mega-vilă etc.).

În condițiile în care aculturația a trecut de bariera sensibilă a unui posibil eșec, considerăm că nu ar mai fi necesară existența SISROM-ului, căci obiectivele sale oricum vor fi atinse în cel mult două decenii. Poporul român a fost (h)indus în eroare de istorie!
Sursa
Sus In jos
elvar
Pedestras
Pedestras


Numarul mesajelor : 87
Localizare : Finland
Puncte : 30
Data de inscriere : 04/05/2008

MesajSubiect: Re: Cine sunt tiganii?   Vin Dec 02, 2011 6:15 pm

Cine sunt tiganii?
Daca ar fi sa ne ghidam dupa ceea ce a declarat prefectul de Mures de ziua nationala a Romaniei, 1 decembrie, se pare ca tiganii vor fi viitorii stapani ai Romaniei.
Mai exact populatia maj0oritara!

In aceste conditii, cum trebuie interpretat faptul ca in pasapoartele romanilor scrie ROM?

Sa fie oare o premonitie sau un plan urzit de tziganca Elena Udrea?
Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Cine sunt tiganii?   

Sus In jos
 
Cine sunt tiganii?
Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Cruciada ptr dovedirea adevarului despre religie :: Istoria, Politica si Societatea, sub vremuri :: Societate :: Societatea in general-
Mergi direct la: